dinsdag 14 oktober 2008

Gestart!

Vandaag - dinsdag - heb ik de eerste lessen gegeven. Eigenlijk zou ik maandag beginnen, maar het rooster was nog niet rond. Mijn lessen zijn een onderdeel van Engels, en met de betreffende docenten moest maandag nog overlegd worden. Zo gaat dat in Oekraïne. Elke dag starten de lessen op 8.10 uur. 't Voordeel is dat ik dan nooit later klaar ben dan 14.00 uur.

Momenteel heb ik vier klassen toegewezen gekregen: 8A, 10A, 11A en 11B. In deze klassen wordt redelijk Engels gesproken. Er is wel steeds een docent Engels bij aanwezig om in voorkomende gevallen te vertalen. De leerlingen zijn 13 tot 17 jaar. In de lagere klassen wordt ik ook nog verwacht, maar dat zijn lessen Holland-kunde.

Bij Economie ben ik gestart met het uitzoeken wat economie eigenlijk inhoud. De meesten denken dan gelijk aan de kredietcrisis en de stijgende prijzen. Na wat doorvragen komen ze ook op de klimaatcrisis, de overheid (in Oekraïne ook een crisis), internationale handel enz. Vreemd dat gezinnen en bedrijven een veel minder vaak genoemd onderdeel van de economie zijn. Ik wil de komende lessen eens kijken of ik erachter kan komen wat daar de oorzaak van is.

Sommigen denken dat ik even kom vertellen hoe de problemen opgelost worden. Die droom heb ik wreed verstoord omdat ik dat ook niet kan. Het is wel nodig dat die problemen opgelost worden. Oekraïne gaat nog niet veel vooruit. Er is nog niet veel veranderd sinds mijn laatste bezoek. De prijzen zijn wel weer gestegen en Zjitomir heeft nu ook een MacDonald's. Hoe ik daar achter kwam? Tussen het vuil op straat lagen nu ook bekers en doosjes met de gouden bogen erop. Ik denk niet dat ik bij MacDonald's ga eten, want de rijen voor de kassa zijn enorm.

Enne... ik weet inmiddels betere en goedkopere plekjes. Wat te denken van een diner op school voor een paar grivna (nog geen euro). Vandaag koolsoep (met aardappels), een bord waterige aardappelpuree met een soort zuurkool-die-niet-zuur-meer-was en drie (!) platgeslagen gehaktballen (iets tussen een tartaartje en gehaktbal in). Het toetje een koek en een kop warme compote (zo noemen ze hier een drankje gekookt van gedroogd fruit, vandaag frambozen ofzo).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten