maandag 13 oktober 2008

Weekend

't Is dus zomer in Oekraïne. Hoewel, 't is nog geen winter. De temperatuur is met 15 tot 18 graden erg aangenaam buiten. 's Nachts wordt het wel wat kouder. Maar als we dit droge weer houden tot en met eind oktober, ben ik dik tevreden.

Het gebouw waar ik een onderkomen heb gevonden ligt namelijk aan een onverharde weg vol kuilen. Bedenk even een regen- of sneeuwbui en wat matige vorst en het wordt één modderpoel waar ik minimaal twee keer per dag doorheen moet. Alle locaties die ik normaal bezoek (school, vrienden, kerk enz.) liggen op zo'n half uur lopen van mijn logeeradres. Komt eindelijk die conditie misschien weer een beetje terug...

Ik heb een kamer bij "House of Bread". Dit is een Messias-belijdende Joodse gemeente in Zjitomir. Bij de kerkzaal hebben ze kamers beschikbaar voor hun gasten. Daar heb ik er nu eentje van gehuurd. Een behoorlijk goed ingerichte kamer bestemd voor drie personen, gezien het aantal bedden, nachtkastjes en (school)stoelen. Eén kast om kleding in op te ruimen. Echter was deze kast gevuld met tweedehands goederen. Dat bleek toen ik gedreven probeerde ruimte te creëren in de kast en de bodem van de vuilniszak niet sterk genoeg bleek. Alles weer zo goed als mogelijk teruggepropt en mijn kleding in de koffer gelaten...

Zaterdagavond nog even wat inkopen gedaan. Er zou voor het eten gezorgd worden, maar dat ging onverwachts niet door (heel Oekraïens, reden onbekend). Vandaar dat ik minimaal voor mijn ontbijt moet zorgen. In een geheel nieuw winkelcentrum (Global UA), niet ver van mijn verblijf, zit hypermarkt Karavaan. Zo'n grote heb ik volgens mij nog niet eerder bezocht. En wat vooral opvalt is de klantvriendelijkheid. Bij het afrekenen "Bedankt voor uw aankoop. Kom snel weer eens bij ons" is echt geen gemeengoed in Oekraïne.

Zondag naar de baptistengemeente "De Geboorte" geweest. Een voor mij inmiddels bekende plaats. Verder wat vrienden bezocht en verder gewoon rustdag gehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten